CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Duit Beli Galaxy Note

Love Story

Daisypath Anniversary tickers


Monday, July 26, 2010

Pesanan Ayah Untuk Si Gadis

dalam hidup...ayah selalu kata ngan saya...kamu jangan sombong eya...kamu jangan tinggi diri...walau sehebat mana kamu...harus kamu ingat asal kamu...jangan pernah lupa diri...ingat di mana kamu bermula dulu...itu yang ayah selalu pesan....dari umo saya 7 tahun sampai nak masuk umo 23 ni..benda sama ayah ulang...macam recorder tape tu...kalau nak exam ayah selalu pesan...baca soklan sampai habis...jangan baca setengah terus jawab.guna masa sebaik-baiknya....saya ingat semua ayah...1 saya tak penah lupa...

tapi...bila saya semakin dewasa...saya jumpa ramai orang...saya jadi takut...satu persatu pesanan ayah muncul...dalam diam saya terfikir...pengalaman ayah mendewasakan saya....

saya manusia yang simple dan senang dibuat kawan.saya peramah.senang dibawa ke mana-mana.tapi maaf...saya orangnye pilih kawan...saya bukan pilih yang kaya raya...bukan pilih yang berharta...yang berpangkat....saya pilih yang tau tentang adab...yang tau tentang budi bahasa, yang tau menghormati...itu yang saya pandang....saya tak heran duit berkepuk dia ada...saya tak heran pangkat dan kerjaya tinggi mana...asalkan saya selesa dengan dia...itu dah memadai...

mungkin ramai tengok saya selalu tulis tentang tatasusila...bagaimana tidak saya menulis tentang itu... dari usia kecil saya diajar tentang benda tu....salam ngan sesiapa, asal saja lebih tua, kamu harus tunduk dan ciom tangan dia.harus! bukan sekadar salam lalu tersenyum.pernah waktu kecik,kawan ayah datang dan saya salam sekadar salam,balik je kawan ayah saya kene rotan~ macam mana saya nak lupakan benda tu? berbahasa...saya tak diajar meninggikan suara walau dengan kanak-kanak...ayah kata kamu harus tahu menghormati! tak kira tua atau muda...ayah tak pernah ajar saya menjawab apa dia cakap, melawan apa dia kata.

ayah pernah cakap dulu, orang tua itu walau bagaimanapun dia sentiasa betul.ayah kata macam nie..sebab orang tua dulu lebih makan garam dari kita yang muda.pengalaman dia, x sehebat manusia lain...

ayah tak sekolah.ayah tak macam anak orang lain.ayah datang dari broken family...pengalaman ayah hidup di bumi Tuhan ni, itu yang ayah gunakan dalam membesarkan saya....

dan kalau kalian ingin tahu, bagaimana anda lihat sikap dan perangai saya di sini,bahasa saya guna, begitulah ayah. =)




p/s : terasa nak menulis tentang ayah sebab, mungkin ada yang terfikir...kenapalah mell ni selalu tulis tentang hidup,tentang manusia, tentang dunia...semuanya kerna saya diajar dan diasuh agar tahu kenapa kita hidup di dunia nie. :)

12 orang mendoakan:

Hapiz Rahman said...

baguslah.. sekali sekal tulis payah ayah.. nice entri.. suka baca..

sizukaDeboss said...

tiba-tiba nak rindu abah jugak:')

amira said...

kasih sayang ayah memang kita tak nampak..
tapi dpt rasa bila jauh2 begini.. ='(

Hanya perlu double click saja!!<

Camellia said...

:) macih hapiz

Camellia said...

sizuka : :) takmo sedih...

Camellia said...

amira : yerp~ masa dekat2 x de rasa...dah jauh...rindu plak.. :) rindu kasih ayah...

니나 Nina Awis said...

bgusnyer ayah mell..tibe2 rindu kat ayah nina...huhu...

Camellia said...

:) ayah ada lagi ke nina?

aku_gayahspears said...

gayah da xde ayah mell :( tp mak salu bg nasihat :((

Camellia said...

ibu atau ayah..sama saja syg...dont be sad k.... :) doakan utk ayah..and sygi mak selagi dia ada. =) nasihat mak lebih kepada rumah tangga tau~ cm mama mell.hee!

Shah Iznan said...

dear frenu rsolucky coz u hv a dadbesideualweys...this en3 remind me to my late dad...love them ok...:)

Camellia said...

shah, thanks.... :)

Duit Poket