CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Duit Beli Galaxy Note

Love Story

Daisypath Anniversary tickers


Wednesday, April 6, 2011

Review Telefilem | Uri


Kalau sesiapa yang melanggan Astro Box Office pasti tahu tentang filem Uri. Filem ini dibintangi oleh pelakon baru dan dalam seperti Fauziah Nawi, Dian P.Ramlee, Beto Kusyairi dan Tunku Norhanis. Filem ini berlatar belakangkan negeri Sarawak. Hampir keseluruhan perjalanan cerita ini dirakamkan di sana. Terdapat beberapa scene yang menarik yang dapat dilihat.

Cerita bermula apabila Rahmat ( Beto ) mula mengalami pendarahan pada hidung dan sakit pada bahagian perut seperti dicucuk-cucuk. Malah beliau turut mengalami mimpi-mimpi pelik yang membuatkan hidupnya menjadi tidak tenteram. Akhirnya, dia mendapat tahu satu rahsia yang telah disimpan oleh kedua orang tuanya. 

Rahmat akhirnya membawa diri ke Sarawak demi mencari jawapan atas kekusutan yang dialaminya. Pengembaraan mencari kebenaran. Di sana dia telah menemui seorang gadis polos yang dia tawarkan sejumlah wang supaya menjadi pemandu pelancongnya di Sarawak. Hari demi hari, hubungan mereka berdua semakin rapat. Pada masa yang sama juga, Rahmat tidak lupa menjejaki rahsia yang dia sedang cuba selongkari. 

Suatu hari ketika Mining membawa Rahmat ke pasar Betong, Sarawak, Rahmat terasa seperti berlaku de javu. Dia seakan pernah sampai ke sana dan perasaan itu seperti mengejarnya dan Rahmat melarikan dirinya keluar dari pasar tersebut. Akhirnya, dengan bantuan seorang rakan yang dikenali sewaktu pertama kali Rahmat menjejakkan kaki di hotel yang dia menginap, Rahmat di bawa menemui seorang pawang untuk membantunya dalam percariannya. 

Beberapa peristiwa berlaku dan Rahmat telah menemui jawapan yang di carinya. Bagaimana dengan hubungannya bersama Mining? Apakah rahsia itu? Siapa pawang dan kenalan itu padanya? 

Semuanya akan ditemui dalam filem ini. Dari mata saya yang melihat, filem ini mengandungi mesej yang sangat jelas tentang hubungan kekeluargaan. Bagaimana kuatnya ikatan antara mereka. Meski berjuta batu terpisah namun hati dan naluri itu kuat mengingati mereka. 



" Apabila anda menonton Uri, anda akan terasa seperti melihat sisi hidup anda dari sudut yang lain. Ia sebuah cerita yang penuh dengan kasih sayang dan kecekalan. " - Mellyana Sara.


0 orang mendoakan:

Duit Poket