CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Duit Beli Galaxy Note

Love Story

Daisypath Anniversary tickers


Wednesday, July 6, 2011

Hidup | Jangan Hanya Tahu Menyerah


" Takpelah. Dah memang tertulis macam itu. Terima saja. Jangan banyak cakap. "



Pernah kau orang rasa seperti itu? Pasrah dan terima saja apa yang berlaku. Alasan, bukan ada orang peduli pun. So, tak perlu buat apa dan hanya terima. Meh sini aku ajar. Cuba kalau kau fikir, yang akan peduli itu adalah diri kau sendiri. When you want to get something or trying to reach your goals, but then, you failed, and the disappointing feeling will affect yourself. Maybe you will be down for a day, or a week aor maybe for the rest of your life. Hah, kan teruk tu!

Cubalah gembirakan hati sendiri. Orang lain boleh buat hati kecewa, tapi jangan diri kita sendiri. Diri kita adalah siapa kita. Itu kita. Kalau saja kita tak mampu untuk menggembirakan orang kita sayang, cuba gembirakan diri sendiri.




Bila kita buat seseuatu, fikir 2 benda penting. Baik dan buruknya. Kalau aku buat macam ini, apa aku dapat. Kalau aku buat macam itu, apa akan berlaku. Ada faedah untuk aku tak? Ayah aku selalu kata, dengan dia jangan tanya soalan sampah. Jangan ajak dia bersembang sesuatu yang tak berfaedah untuk dia. Jadi, bila aku dengan dia sememangnya perbualan kami sesuatu yang serius. Pernah 1 hari, dia kata tentang pilihan raya. Kenapa pilihan raya dan bukan pilihan bersama ke pilihan rakyat ke. Cakap tentang perkara itu saja hampir 2 jam. See, serius tak ayah aku? 

Belajar hargai diri kita sendiri sebab bukan semua orang boleh hargai kita. Tak salah kalau kita dah berkerja dan beli something untuk diri sendiri. Macam sepupu aku. Dia berniaga sendiri and waktu birthday dia, dia beli cincin untuk diri dia. Self reward kata dia. Tidaktidak akan rasa seperti penat lelah selama ini berbaloi. Macam aku, aku beli laptop, celebrate ulangtahun perkahwinan ayahbonda, beli wallet untuk ayah and cincin untuk bonda. :) My 2nd salary sebagai guru ganti. :) Kan. Ada benda manis untuk aku ingat. 



Last but not least,
jangan terlalu menyerah pada takdir Tuhan
mama kata kita mampu ubah diri kita dan takdir kita
jangan hanya lihat cuma satu lorong tapi lihat simpang lain yang ada untuk kita
Tuhan perancang yang terbaik cuma mungkin DIA mahu lihat usaha kita
jangan mudah menyerah tanpa pernah berusaha
usahalah dulu sedaya mungkin walau lelah
andai benar tidak mampu jangan disalahkan takdir
cuma mungkin kamu bukan sebahagian dari yang terbaik dalam sesuatu perkara
ingat ya

Tuhan sayang kita semua kerana itu Tuhan uji kita terusan seperti itu.

so, chill oke! 

p/s : aku tahu Tuhan selalu berbicara dengan aku dan aku gembira untuk itu. :) Thank you Allah. 




2 orang mendoakan:

Shalimar Yusof said...

yeaa,,btol pe yg dikatakan adik itu,...angah sokong!!
Ayah mang siyes erkk..hu3

Mellyana Sara said...

heee. tq kerana menyokong sayep! ;)

Duit Poket