CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Duit Beli Galaxy Note

Love Story

Daisypath Anniversary tickers


Thursday, May 26, 2011

Nilai Persahabatan - Lebih Mahal Dari Ikatan Cinta


" Persahabatan adalah hadiah. Hargailah. "


Kawan. Kenalan. Teman. Sahabat.
Tak kisah apa saja nama yang diberi maknanya tetap 1. Dia insan yang takkan tinggalkan kita saat kita susah atau senang. Dia yang akan selalu ada di sisi kita meski waktu itu semua orang sudah tak mahu bersahabat dengan kita lagi. Dia, takkan pernah tinggalkan kita. 

Pada aku, erti persahabatan itu sangat mendalam. Sekali aku bersahabat, sampai mati kekal bersahabat. Meski kelihatan aku tidak ambil kisah tentang mereka, tapi di saat mereka perlukan aku, sedaya upaya aku akan ada untuk mereka. Jika tak mampu untuk aku bantu, cukuplah kalau mereka sudi meminjam telinga aku untuk meluah segala beban, bahu aku untuk dijadikan alas andai sebak menjentik hati, dan pelukan andai mereka gundah.

24 tahun hidup atas bumi Tuhan, aku akui yang aku tak ramai kawan. Di mana aku belajar, di situlah kawan aku. Mungkin, aku suka menyendiri atau mungkin orang lain susah untuk masuk dunia aku. Atau aku sendiri tak tahu membawa diri. Entahlah. 

Cuma, sewaktu aku belajar di kolej, teman serumah aku yang buat aku rasa yang aku punya kawan. Sungguh, dia sangat menjaga aku. Sampai kalau aku sakit, dia yang paling risau. Dia pernah masakkan aku bubur, temankan aku balik umah, call mak aku bila aku demam, dan waktu aku putus cinta, bahu dia aku jadikan alas. Tapi lepas habis belajar, hubungan itu terputus begitu saja. Mungkin masingmasing sibuk kan?


 Seorang kawan yang baik adalah seorang yang berdiplomasi, jujur dan berterusterang. Aku suka manusia macam itu. Aku bukan jenis manusia yang suka berkias. Aku paling rimas bila orang lain berkias bahasa dengan aku. Tolonglah, katakan secara terang apa yang ingin dikatakan. Tak perlu berkias. Aku bukan jenis orang yang cepat terasa. Aku cuma marah, bila yang dicakap tak sama apa yang dilihat dan didengar. Itu fitnah bukan?

Kawan yang baik kawan yang tidak pernah berahsia. Tidak pernah selindung apa yang tidak elok. :) Kalau kawan yang baik, kenapa harus selindung bukan? Kata sayang, tapi berahsia. Tiada gunanya. Di saat rahsia terbongkar semua sudah terlambat.

So, panjang pulak membebel ni.

Selamat bersahabat ya. Semailah persahabatan sebaiknya agar ukhwah yang terjalin dilindungi-Nya. :)



0 orang mendoakan:

Duit Poket